Teoretisk pædagogikumopgave om gamification

I forbindelse med mine undersøgelser af gamification har jeg også fået skrevet en større opgave, som nu er tilgængelig her på bloggen.

Opgaven lægger langt større vægt på forbindelsen til den pædagogiske og didaktiske teori end mine blog-posts, da den fungerer som afsluttende opgave i mit teoretisk pædagogikum forløb. Dette forløb er den ene halvdel af den etårige gymnasielærer (efter-)uddannelse, som jeg nu har afsluttet.

TeoPæd opgave om gamification (link til download)

I denne opgave er principper om meningsfyldt spildesign benyttet i udviklingen af tre forskellige undervisningselementer: et system for tilbagemelding af rapporter og to systemer til opgaveregning. Disse elementer har været afprøvet i fysik B-niveau undervisning, desværre med store praktiske problemer som følge af for stort ambitionsniveau. Den didaktiske teori fra Skaalvik understøtter at anvendelse af systemerne vil medføre mestringsoplevelser frem for præstationspres, og derved leve op til idealet om den læringsorienterede skole.

Systemet for tilbagemelding af rapporter er tidligere præsenteret på bloggen: Når eleverne bliver eksperter i fysikrapporter.
Det første system til opgaveregning er også præsenteret gennem indlæggene Spildesign i skolen: Undgå tidsspilde og Forbedring af undervisning ved spildesign, hvorimod det sidste vil blive præsenteret ved lejlighed.

Lad mig endelig høre hvis opgaven har givet inspiration, eller du har spørgsmål til implementering i dine egne klasser.

Reklamer

One thought on “Teoretisk pædagogikumopgave om gamification

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s